"Vuillards stil är skarp, rättfram och stundtals rasande." BTJ
"Éric Vuillard har flera gånger skildrat historiska vändpunkter i skönlitterär form (mest känd är han för den Goncourtprisade Dagordningen , som bland annat skildrar ett möte där det tyska nazistpartiet får över näringslivet på sin sida) och han lyckas ge de betydelsefulla ögonblicken i det förflutna en på en gång dokumentär och samtidigt näst intill poetisk karaktär." Svenska Dagbladet
På 1920-talet besöker en delegation Franska Indokina och tjänstemännen konfronteras med de slavliknande arbetsvillkoren på en gummiplantage. Via Cao Bang, en fransk stödjepunkt nära kinesiska gränsen som 1950 blev totalt omringad av vietnamesiska trupper, förs vi till det förkrossande franska nederlaget vid Dien Bien Phu 1954. Hur kunde det ske? Hur gick diskussionerna i Paris om kriget och kolonialpolitiken? Här skärskådas de inblandades motiv, deras sociala tillhörighet, släktband och nätverk. Stilsäkert och skoningslöst skildrar Ett uttåg med heder hur två av världens mäktigaste länder förlorade mot vietnameserna, och slungar in läsaren i den härva av intressen som ledde till amerikanernas nesliga uttåg ur Saigon 1975.
ÉRIC VUILLARD föddes i Lyon 1968, och har tidigare skrivit tio prisbelönta verk. På svenska finns sedan tidigare hans Goncourtprisade verk Dagordningen, och den hyllade boken De fattigas krig. I Ett uttåg med heder tar han återigen med oss bakom kulisserna under en tid då historien för alltid förändrades.
"Utmaningen för Vuillard är framför allt att plocka isär den unkna nostalgin om den gamla goda tiden med kolonier och med ett fint och elegant kolonialt Frankrike, självsäkert och hedervärt."
La Croix
"Vuillard skriver inte om Historien, utan med den. Han följer det förflutna som man följer en döende, men utan att skänka syndernas förlåtelse. Stor konst."
Livres Hebdo
"En rad scener sammanfogade med lysande stilkonst. [...] Det råder inga tvivel om att för vår författare ska litteraturen spegla härskarsystemen, det samhälleliga våldet och maktkoncentrationen."
L Histoire
"Vi känner hans obarmhärtiga tillvägagångssätt, hans grymma stilkonst. En fruktansvärd bok, historiskt outhärdlig."
Le Journal du Dimanche