Läsa Tranströmers samlade verk i årskurs sju – går det? Och hur får man en hel klass mellanstadieelever att engagerat diskutera en roman om krig, miljöfrågor och könsroller?
Det här är en bok om boksamtal i skolan som bygger på både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Mest av allt handlar den om hur lärare med stöd i båda dessa perspektiv kan visa eleverna vägen in i skönlitteraturens värld.
Inledningsvis ges en lättillgänglig översikt av vad vi vet om boksamtal utifrån aktuell forskning och vilka stora möjligheter som finns att utveckla elever till reflekterande läsare i det arbetssättet. Därefter beskriver fyra verksamma lärare sina erfarenheter utifrån arbetet med olika skönlitterära texter – dikter, noveller, romaner – med elever i mellanstadiet och högstadiet som skett inom det pågående projektet Alla läser! Läsaren får på nära håll följa lärarnas didaktiska reflektioner och metodiska val, hur de planerat och genomfört arbetet i sina respektive klasser, med den gemensamma ambitionen att sätta berättelsen och samtalen i centrum. Allra sist i boken finns en uppsjö av konkreta uppslag för arbete med litteraturläsning i klassrummet samt författarnas bästa tips för att få alla elever med sig.
Om författaren
Olle Nordberg är universitetslektor i litteraturvetenskap, lärarutbildare och docent i svenskämnets didaktik vid Uppsala universitet. Han är forskningsledare för projektet Alla läser! och har också en lång bakgrund som svensklärare i gymnasieskolan.
De fyra lärarna Kim Bergvall, Sofia Flink, Erika Jansson och David Karlsson har alla deltagit i projektet Alla läser! De beskriver ett arbete som när det fungerar som bäst låter eleverna utvecklas som både läsare och människor.